Hoe word je wegwijs in de jungle van social media kanalen?

1 september 2020 | Prestatie & Campagne | Tags: , ,

Social media kanalen jungle

Bij het inzetten van je social media kanalen draait eigenlijk alles om meten. Statistieken zijn je beste vriend en de cijfertjes die daaruit voorvloeien zijn de schaakstukken waarmee jij de wedstrijd kunt winnen. Echter voordat je aan de slag gaat met de resultaten, is het belangrijk om eerst te weten waar je het allemaal voor doet: je social media strategie.

Focus pocus pilatus pas

Social media is leuk, daar valt niet over te twisten. Ieder kanaal beschikt over een tal van mogelijkheden waarmee jij je doelgroep kan bereiken. Maar vergis je niet, het is niet altijd even makkelijk. Hoe leuk het ook kan zijn, de social media kanalen zijn ook een hele drukke vijver waarin heel veel verschillende, vergelijkbare accounts tegelijkertijd vissen. Het is dus een kwestie van je focus behouden, de juiste keuzes maken en leren van de resultaten. De focus bepaal je met het formuleren van de social media strategie, en op basis daarvan maak je alle keuzes. Zorg er dus voor dat de strategie zo duidelijk mogelijk is, zodat het social media beheer er natuurlijk uit voort kan vloeien.

Je hebt het vast eerder gehoord: het begint allemaal bij de doelgroep. Voor wie doe je het allemaal? Wie wil je bereiken met je fantastische posts? Hoe specifieker, hoe beter. Een klein onderzoek naar jouw doelgroep kan duidelijk maken waar zij te vinden zijn. Ga je voor de fitgirls? Dan kun je Instagram niet negeren. Wil jij zakelijke professionals bereiken? Dan zul je het beste resultaat boeken op LinkedIn. Zo heeft iedere doelgroep een voorkeursplatform, maar dat betekent zeker niet dat je het daarbij hoeft te laten. Hoe veel social media kanalen gebruik jij zelf? Precies, het blijft meestal niet bij één platform. Ga daarom voor een multichannel social media strategie.

Social media kanalen: in vorm voor het platform

Naast het bereiken van verschillende mensen, hebben alle social media kanalen ook andere manieren om deze mensen te bereiken. Zo focust Instagram zich op visuele content, maar draait het bij LinkedIn veel meer om de inhoud van die content.

Leren (en) evalueren

Met de juiste kennis kom je een heel eind, maar niemand heeft meteen het goud in handen. De succesformule verschilt namelijk enorm voor iedere doelgroep en ieder kanaal. Een goede aanpak is om aan de slag te gaan en iedere maand te evalueren wat wel en niet werkt. Kleine dingen, zoals tijdstippen, kunnen voor een kanaal of doelgroep al een groot verschil maken. Zoals een groot dichter ooit zei: een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft als het om social media gaat.

Word jij de weg niet wijs in de social media jungle of kun je gewoon wat hulp gebruiken? Wij zijn de Tarzan to your Jane 😉

Over de auteur
Floor Bindels

Floor Bindels

Wordt ontzettend enthousiast van goed toegepaste copywriting, slechte grappen en GIFs die on point zijn. Altijd in voor (Brabantse) gezelligheid, maar zeker niet vies van een beetje hard werken.